Rehab vid astma

Välkommen till Astma-rehab på Nollåtta Sport & Rehab!

Astma-rehabiliteringen vid Nollåtta Sport & Rehab är indelad i tre avsnitt; Kurs om Astma, test av din fysiska förmåga och fysisk träning.

 

Kurs om Astma

Vi inleder din rehabilitering med en Kurs om Astma. Tre föreläsningar som leds av din lungsjukgymnast. Vi har valt att inte hålla kursen i en grupp utan en och en. På så sätt kan vi lite skräddarsy föreläsningarna efter dina behov. Självklart får även en anhörig vara med!

 

Astma & KOL undervisning hos Nollåtta Sport & RehabInnehållet i Kurs om Astma:

lungornas anatomi & fysiologi sjukdomen Astma hur du ska ta dina mediciner, inhalationsteknik hur du ska minska din andfåddhet genom bra andningsteknik hur du ska få upp ditt slem hur du ska lägga upp din träning för att minska risken för ansträngningsutlöst astma hur du kan öka dina möjligheter att bli mer fysiskt aktiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konditionstest

Efter Kurs om Astma är det dags att mäta din fysiska förmåga. Du kommer att få utföra testet, ett ramptest, på en testcykel. Du får börja cykla med ett mycket lågt motstånd och efter en minut så ökar motståndet pyttelite. Du fortsätter cyklingen och efter ytterligare en minut så ökar belastningen lite. Efter varje minut så får du skatta hur ansträngande det känns efter en skala (Borg-skalan). Testet fortsätter tills du inte orkar cykla längre, då avbryts testet. Före, under och efter testet mäts din syresättning, saturation, med en klämma som sätts på ett finger. Du får även mäta ditt PEF-värde före och efter testet. För dig som redan har en bra kondition gör vi istället det så kallade Åstrand-testet där vi mäter din syreupptagningsförmåga med ett sub-maximalt cykeltest på en ergometercykel. Under detta test mäter vi pulsen under hela testet och PEF före och efter testet. Du får skatta din upplevda ansträngning med Borg-skalan. Utifrån ditt resultat får du tips och råd hur du antingen ska fortsätta med din träning som du utövar idag eller börja med annan passande träning. Du som inte klarar av att träna på egen hand har möjlighet att delta i sjukgymnastledd träning på mottagningen.

 

Fysisk träning

Att komma igång med fysisk träning är viktigt när man har Astma. En bra kondition minskar risken att få ansträngningsutlöst astma när du anstränger dig fysiskt. Det är också viktigt att veta hur du ska lägga upp din konditionsträning för att minska risken för ansträngningsutlöst astma. Förutom konditionsträning är det bra att även träna upp sin muskelstyrka, smidighet och balans.

 

Vad är ditt mål med att förbättra din fysiska förmåga?

Klara av fysiska aktiviteter i vardagen? Springa/cykla eller åka skidor i ett lopp? Bli bättre i den idrott jag utövar idag? Komma igång med seniorjympa, spinning eller jympa på Friskis & Svettis?

 

Oavsett vilket mål du har så ska din astma aldrig hindra dig från att vara fysiskt aktiv!

Du som inte kan träna på egen hand är välkommen att delta i träningen hos oss.

 

Träningen på Nollåtta Sport & Rehab innehåller:

  • individuellt utprovat cykelprogram
  • cirkelträning i grupp
  • sittgymnastik i grupp
  • styrketräning

Cykelträningen, cirkelträningen och sittgymnastiken leds av sjukgymnasten. Styrketräningen gör du på egen hand. Hos oss på Nollåtta Sport & Rehab är man ombytt i träningskläder och gymnastikskor när man tränar. Vi har omklädningsrum och det finns en dusch. Du deltar i träningen 1-2 gånger i veckan.

 

Cykelträning

 

Kom ihåg; all träning är anpassad efter din förmåga!

Egen träning

När träningen på Nollåtta Sport & Rehab är avslutad är det dags att tillsammans med sjukgymnasten hitta lämplig träning för dig hemma. Det kan t ex vara promenader, stavgång, seniorgymnastik eller simning. Patientföreningar håller anpassad träning för dig med Astma. Även Friskis & Svettis och andra träningsanläggningar har idag träning anpassad för seniorer.